JOTUL
O společnosti
Jøtul je norská společnost vyrábějící litinová kamna a krby. Společnost sídlí ve Fredrikstadu. Je mateřskou společností skupiny Jøtul, která má další dceřiné společnosti v USA, Velké Británii, Dánsku, Francii, Itálii, Španělsku a Polsku.
Historie
Společnost založil v roce 1853 Oluf Onsum, syn místního statkáře, jako Kværner Jernstøberi (Slévárna Kværner) na předměstí Christianie (dnešní Oslo). Zpočátku byla hlavní činností továrny výroba kamen. Do roku 1900 se společnost Kværner stala největším výrobcem slévárenských výrobků, krbů a kamen v Norsku. Na počátku 20. století byl podnik přebudován na nejmodernější podnik svého druhu v zemi a začal vyrábět další hutní výrobky, například turbíny a pily. V následujících letech výroba topných zařízení ztrácela na významu a v roce 1916 byla tato divize prodána tehdy 26letému Hermanu Ankerovi. Byl rozený obchodník a chápal, že výrobky je třeba prezentovat pod kvalitní značkou. Začal proto propagovat značku Jøtul. Přesto se společnost nevyhnula mezinárodní hospodářské krizi na počátku 20. let. Prodej stagnoval a Herman Anker v roce 1927 zemřel. Firmu koupil, zmodernizoval a zachránil před bankrotem Johannes Gahr. V roce 1935 získala společnost opět svůj moderní profil a také své postavení na trhu. Pod jeho vedením se společnost opět stala největším výrobcem kamen na dřevo v Norsku.
Po druhé světové válce společnost posilovala navzdory novým trendům v oblasti paliv, kterými byly petrolej, ropa a elektřina. V 60. letech 20. století zůstalo na trhu jen několik výrobců. Nejsilnějším z nich zůstal Jøtul. Přizpůsobila se novým trendům a požadavkům trhu a v 50. a 70. letech 20. století se kamna na kapalná paliva stala hlavním zdrojem příjmů společnosti. V důsledku ropné krize v 70. letech 20. století se trend výroby vrátil ke kamnům na dřevo a pevná paliva. V této době společnost také výrazně zvýšila vývoz do kontinentální Evropy a Severní Ameriky.
Současnost
V roce 1977 rodina Gahrových prodala společnost nadnárodní společnosti Norcom. Společnost Norcom se silně orientovala na vývoz a uskutečnila řadu akvizic sléváren a dovozců v USA a Evropě. Od té doby se společnost stala celosvětovou značkou, která má zastoupení na všech kontinentech. Vybudovala mezinárodní distribuční síť a prokázala schopnost přizpůsobit se regionálním trendům a požadavkům nejnáročnějších zákazníků.